گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

تماشا


                 تماشا

صیقل جان کنم  ، آنگه طلب یار کنم .

روزه ام را پس هر دیدنت افطار  کنم .


نیمه شب وقت نماز سحری پشت سرت .

هر چه گفتی همه را یکسره تکرار کنم .


رخت بالین ، بیندازم و آغوش طلب .

تو به انکار ، نخوابی و من اصرار کنم .


به خدا فصل زمستان تو فروردین است .

تو بگو هر چه که خواهی و من اقرار کنم .


سالها منتظرم خواب تو تعبیر شود .

خفتگان را خبری داده و بیدار کنم .


می خرم ناز تو را ، هر چه که گویی بکنم .

تو بگو هر چه که باشد ، خودم آن کار کنم .


شاید ایمان مرا خواهی و خاقان مرا .

تو خدایی کن و من غیر تو انکار کنم .


عزم رفتن بر دیدار تو کردن عبث است .

تا  تقاضای  تو  چون  زائر  و  زوار  کنم .


خاطر دوست به نزد من حلاج ، مگو ست .

آنقدر هست ،  که خود را به سر دارکنم .


تا  وضو  سازم  و تکبیر  قیامت  بر سد .

چون شهیدان طلب وعده ی دیدار کنم .

و صف عیش


و صف  عیش

***

ما  را  به  همین   نگاه   هر  روز   تو  ،  بس .

آن  غنچه  لبان   عافیت   سوز  تو   ،   بس


دیدار   اگر  چه   بی   صدا   می  افتد

فریاد  من  و   نگاه   جان   سوز   تو ،  بس


پنهان   شدنت   حکایتی   دیرین   است

با    اینهمه    پیدایی   امروز   تو   ،   بس


این  خون   جگری   راز   زمستانی  توست

آن  زخم  که  شد  ز سردی  و سوزتو ،   بس


عاشق   که  شوی  قناعتی   باید   کرد

آن  عکس  به  جای  بوس لب دوز تو ،  بس


ما  منتظریم   تا   گل  یخ   برسد

اندیشه  ی  هر  بهار   و  نوروز   تو ، بس


آن  وصف  که   در  عیش  و  طرب می   گذرد

حالیست  که  بر  عاشق  پا  سوز   تو ،  بس


گر  قرص   نگاه  صبح  هر  روزه  ی   تو

مر  حم   بنهد  به   زخم  دیروز  تو  ،  بس


شاید  به  تبی   دل  تو   بی  تاب   شود

مارا  به  دمی  و  دست  دلسوز تو  ،  بس

پیچ و تاب تو


                                           پیچ  و  تاب  تو

زندگی  یعنی  ،  تماشای  شب  و  مهتاب  و  تو

در  خیالت  خفتن  و  در  خواب  دیدن  ،  خوابِ تو


در نماز  صبح  دستی  بر  دعا  تا  آسمان

از  تو  گفتن  ،  خواستن  بر  مسلک  و  آداب  تو


زندگی  فهم  درست  بودن  و  پیمودن   است

گر  که   باشد  لحظه ای  دیدن  به  روی  ماه   تو 


جرعه  جرعه  می  فشانم  ،  کز  سبوی  میفروش

تا  به  دست  آرم   نَمی  ،   از  چشمه سار  و  آب  تو


دل  نگردد  پاک  اگر  ،  در  صحنه  های  زندگی

در  نیامیزد  به   درد   و  رنج  و  پیچ  و  تاب  تو


آه  من  دیدم  ،   بسی   مهتاب   را   در   آسمان

آن   کجا   و   آنچه    دیدم   ،   از   مه   نایاب   تو


زندگی    یعنی    اگر    هستم   ،  دلم    تا    می  زند

از  تو  پرسم   ،  از   تو  جویم  ،  هم   شوم  بی  تاب   تو


زندگی   یعنی   چه  حالی   دارد   این   سرگشتگی

تا   بیفتم     در    پناه    رمل    و     اسطر  لاب     تو

تب تو


                              تب  تو

منم  نا خوانده  مهمان  در  شب  تو

اسیر   بند   و   گیسو    و    لب    تو 


در  میخانه  را  و قتی   گشودند

همه  مردند  آن  شب  از  تب  تو

من و تو


                             من و تو

سالی  به  روزگار  شد  و  ایام  تا  هزار

تکرار  شد  قضا  و  قدر  های  بی  شمار


اینک  منم ،  هزار  و  سیصد  و  اندی  که  عاشقم

عمریست  در  هوای  تو  مجنون  صادقم


این تو که  ای ؟ که  من  همه  ام  در  هوای  توست 

زخمی  به  تن   ،  دل  شیدا  برای   تو ست 


خوابم    تو  ،   تا   به   ثریا   خیال ،   هم

خانه ، اتاق  ،  جلوه ی  اهل  و  عیال  هم


گهواره  ام  به  دست  تو   لالایی  اش  گرفت

هم  بازی   تو   شد  که  غم  و  شادیش  گرفت


مادر ،  به   اسم   تو  ،   نامم   نهاد   جان

بابا  به یاد  توست  چنین  گرم  و  مهربان


بودی  همیشه  در  من  و  بودی  به  جای  من

من  ،  بی  تو  ،  کی  قدم  بگذارد  به  پای  من


هر روز  با  تو  مکتب  ما  را  ورق  زدند

درس  حساب  بود  که  با  حرف  حق  زدند


معنای  معرفت  ز  تو  با یست  پر  شود

آزاده  در  حصار  تو  تفهیم  ،  حر  شود


این  من  اگر  که  بی  تو   شود ،  جهل  می  شود

با  خود  سری  به  جهل  خودش  اهل  می  شود


گرگش  به  جان  میش  چو  افتد  ،  چه  ها  کند

از  گله  ی  تو  ،   آدم    خود    را    جدا    کند


مگذار  در  خودِ  ،  خودِ  ،  خود  ، مستقر  شود

زین  ره  به  اوج  هم  برسد  در  به  در  شود


جانا ،  مرا   به   کوی    تو    افتاده   دل  ،  مرو

مهرت    فتاده   بر  این   ،   آب   و   گل  ،  مرو


بو  یت  هنوز  مانده  کمی  از  نخست  تو

در  آرزویم    آنکه  ببویم    ز  دست  تو


با  تو  نشینم از  سر شوقی  اگر  چه  مست

شاید  به   یادم    آوری   ،   پیمانه  ی  الست


بگذار  تا  که  مو  یه  کنم  ،  با  سبوی  تو

چندی  تو  را  ببینم  و  چشمان  و  موی  تو


در  دامنت  نشینم  و  خواب  از  تو  پر  کنم

امشب  ،  فقط  دعای  تو  را  تا  سحر  کنم 


شعری  بخوانم  از  تو  ،  ز خال  و  لبت  ،  بلند

بحر  طویل    گو یم   و  ایجاز   و   قید  و  بند


بگذار   در   قبیله  بمانم  ،  شوم  حبیب

تا   بر  درم  ،  ز  گریبان   خویش  ،   جیب


بگذار  غنچه  ام  به  هوای  تو  وا  شود

در  بو سِتان   تو  ،   نشو   و   نما   شود


چندی   دویدم   از  تو  بپرسم  ز  کوه  و دشت

عمرم  گذشت  ،  بی  تو  خمیدم  ز  پا  و  پشت


ماهی  شدم    به  موج  ،  هراسم  ز  کوسه  شد

جانم  به  لب   رسید   و  دریغی   ز   بوسه   شد


آهو  شدم   به   جنگل   رسواییم   دمی

جُستم   خودم  ،  نر سیدم   به   آدمی


گفتم  که  شیر   شوم  ،  شاه   دام   و  دد

درّّیدم  از  هوای  قدرت  و  اندازه  و  عدد


وادی  به  وادی  از  همه  رفتم  ،  به  غیر  تو

از  کاخ  ،    ظلم   دیدم   و   نادیده   دیر   تو 


قومی  عجب   به   نام  تو  ،  اما  به  کام  خود

پسوندی   از  تو  بود  ،  پس  هر  کلام   خود


دنیا  که  عشق   را   به  منافق   سپرده   بود

چیزی   نصیب   ما   نشد   الا   دروغ   و  دود


گشتم  به  پیچ  و  تاب  ،  گمان  دار  همچو  رود

دیدم     ز   بی   شمار   که   بر   حیرتم    فزود


ماندم   فقط   به   حیرت   و  دیدم   غبار   و   مه

بی   کدخدا   دوباره   رسیدم   به   پای   ده


از   پا   فتادم   و  به   خود  اندر  ز   خود   شدم

دیدم  تو  در منّی  و  زخود  ، خود  بخود  شدم


شاها  ،  نَمی  ز  آب  بریز  از   ره  صواب

زان  روی ، گلشنم   بروید   اگر، بیند آفتاب


خواهم  چراغ   جان   بیفروزیم   ،  اگر

روشن  کنم   دوباره خودم  را  ز  تو  دگر


ای  عشق  با   تو  نیست  دگر   جای   انتظار

جانم  ببخش  ،  مرغم   اگر  کرده  ای  شکار


پیرم ، اگر  که  می  شود از خود  جوان  کنی

در  مکتبت   دوباره  مرا   امتحان  کنی


امشب  مر ا  ببر  به  همان  چشمه  سار دور

بر  خاک  من  بریز شرابی  دگر  ز  نور


شاید  ز  من  منم  ،  برهم  با  تو  من  شوم

حلاج  قوم  خویش  و  رها  نیده   تن  شوم