گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

گپ گپ


نوستالژی 


( خاطره  انگیز ، یادمانه ،  دریغ  پنداشت )


                      ( اووه  ،  اووه  ،  آخ  آخ  که  چبه ،    اچان  گردی  و  چبه   اچین   و   .   ..  هی  ی  ی   یادش   بخیر 

و  چنین   و  چنان  !!!


گپ  گپ  کردن  ( تاتی  حرف  بزین  )  (  کرسی  ،  منقل  ،  چاچ  و  گِل  و  در   و   دیوار  ) (    گوو    و    گوسند   و   ولگ  و  واش   و   تال   و   شیر  و   کشک  و  سُج  و  ماست   و   لور   و   پنیر )  و (  چلک  و  ورف  و  بیم   و   بیم  رو   . )   (   تا   صحرایو   ،خرمن  و   شخم   و   دار   و   جِت   و   بلککی  و   شنه  و  خر  و  پالان   و   اوسار  و  چپر  و  چپرکش )  اون   روزانی   گپ   و   گفت  و  لالایی  و   کرسی  پایه  ی  حرفان   و   گاهره ی   و  هف  ،  هش   تا  پنزده  تا   یال  یک  خانه  ی   میان   دَ   بگیر  . (   تا   اون  همه   سختی   و   بد  بختی   و   نداری   و   گرد  سوز  و  بی  نفتی   و   سِر  لپه     تا   گون  بار )   و  (  اما   خجیر  گوشتی  و  قورمه   و  پنیر  و  کره   خیک   تا   کال  توکی  حلوا  )   و (  بشو   تا   چووو  عسل   و  مجمعه   و   قزان  و  لب  تخت   و   لتازه  و  لحاف  کرسی  و  نمد )   .

(   رَتته  ،  رَجه  ،  رونا  ،  رُدال  ،  بهلات  ،  ،   تَلُک  ،  تَکل  ،  تمنه  ،  چموش  ، بزبزک  ،  خووه  ،  دریجه ،  دسنگله  ،  رُخشَند  ،  سی  سرگ  ،  شَپُلاق  ،  گال  اُنگسی  ،  لخچه  ،  میمَل  ،  نر تلنگی  ،  ) تا ( زُن  دَه  زمین  بُن  دَه  )


اینان   با  هزار   و  یک   چیز  دیگه   که   نمبشا  بگتن   تا   اون  قشنگ  رسم  و  رسوم   و   عروسیان   و  واره  و  تکل  و  گل  بیم کردن   تا   تال  برینی  (  سِر بار )   لمپا   تا  گرسوز 

و   دوُره  و  دم پِختِک  .  تا   نصف  شوی  نومزه  وازیان   و  ختنه  سورا ن  و  کُل  چارشُمبه  و  چله  ی  شو  ...


دلتنگی  و  خاطرات  ،  چیزی   نیست  که  در  همیشگی  انسان  به  چنین  وسعتی  بوده  باشد  .که  در  دو   سه  نسل  اخیر  مشاهده   می  شود  .

                                                آن   روزگار  پارینه ،   از   عدمی   که  نمیدانم  تا   وجودی   که   ممیزش   را   می   توان  تحول  صنعتی  یا  انقلاب  صنعتی  نامید  .را  می  توان  به دو  بخش  تفکیک  کرد .


ما  که  خود  در  انقلاب  کردن  ید  طولایی  داریم  اما  نه  صنعتی  هستیم  و  نه  انقلابی  .   اما  امواج  انقلاب صنعتی  آن  قدر  هست  که  حتی  دژ  های محکمی  مثل  کشورهای سوسیالیستی و  کمونیستی  آن  روز  ها  و  این  روزها   را  در  نوردد .و  دامنه  اش  به  حوزه  ی  تمام  کشور های  مصرف  گرا  نیز  گسترانیده  شود  .



بلا  شک   این  تحول  عظیم  در  مقوله  های  اجتماعی  و  سیاسی   و  فرهنگی  و  ...  تاثیر  گذار  بوده  و  خواهد  بود  .و  همچنان   نا  ایستاده  و  پیش  رونده   به  جلو  می  رود .


                                      همه چیز  به   تغییر  حداقلی  و   حداکثری  مر  بوط  می شود  .  بدین  معنا  که  گذشته  ها ی  قبل  از  انقلاب  صنعتی  به  علت  ایستایی  جامعه  برای  نسل  هایش  خیلی  خاطرات  نوستالژی  نداشته  و   به   گمانم  برای   نسل   های   آینده  هم  به  این  مقدار   با  همه  ی سرعت   در  تحولات  ،  خاطره  نخواهد  داشت  و  حقیر   بر  این   باورم  که  همانطوری  که   تفاوتها  در  نسل  ها  و  دهه  ها  معاصر  به  گفتمان  شوخی  و  جدی   تبدیل  شده  است  .  نوستالژی  هم  بدین  شیرینی  و  اسفی  و  احساسی آن  مختص  همین  دو  یا  سه قرن  اخیر  بوده  و  تکرار  آن   حداقل   بدین  شکل  شاید  ممکن  و  مشهود  نباشد .


لذا  این  قطعات  تاریخی و  منحصر  به فرد  اگر  مورد  بی  تو  جهی  و  بی  مهری  قرار  گیرد  .  ممکن  است  دچار  فراموشی  و  خسارت  فاحشی  گرد د و  برای  نسل  امروز  و  فردا  چیزی  برای خاطره  و  یاد  آوری  باقی نماند  و  مهم  تر  از  آن  حساسیتی  برای  چنین  داشته  هایی  در  بدنه  جامعه  ، دیگر و  جود  نداشته  باشد .  و  موضوع  امری  مربوط  به  خواص  و  تحقیقات  تخصص و  کتابخانه  ای  منحصر  شود ...


درد هایم


درد  هایم  به  درد  نمی  خورد


با  آنها


دری  ساختم  و  از  آن  رد  شدم.

جلال

جلال سخن

گاهی با سبیل هایش 

و گاهی با کلاهش

حر فهایی متفاوت داشت .

آن مرد

در هر دو صورت

یک چهره داشت .

که هم سبیلش بر آن بنا شده بود

و هم کلاهش.

عده ای با کلاهش مشکل داشتند .

و عده ای با سبیل هایش !

اما

او هر چه بود یا نبود

شبیه یکی از همین مردم بود .

نه بزرگ تر از آنها

ونه کو چک تر .

تنها تفاوتش

قلمی بود

که درد های مردم را با آن می نوشت .

او صاحب

قلم هنر

یا

هنر قلم.

بود.

تابلو تر ین


تو 

کدام  درختی؟

آنکه  دلم  را  شکسته

یا 

به  چشمم  نشسته !


چه  فرقی  می  کند؟


تابلوتر  از  تو 

ندیدم 

که  دیوار  دلم  را  سوراخ  کند !

فریاد رس


تق تق

اینجا  نفسی  نیست

کسی  نیست مرا.


بی  تو

این  خانه  بجز

یک  قفسی  نیست  مرا.


مثل 

شیرینی  شب  مانده

به  میزی  نگران .


انتظارم 

ز  کسی 

جز  مگسی  نیست  مرا .


گوسفندان  که 

بیایند

در  این  مزرعه  باز.


خبر  از هیچ

به  غیر  از

جرسی  نیست  مرا.


تو  فقط

بار  دگر 

بر  در  این  خانه  بزن .


که  جز  این 

بر  دلم امشب

هوسی  نیست  مرا.


جانم 

افتاده  به  زندان  و 

ندانم چه کنم.


گرد  این  کلبه 

کسی 

جز عسسی  نیست  مرا.


ای  همه  عقل

همه  عشق 

همه  بود  و  نبود .


جز  توام 

مقصد  و  فریاد  رسی

نیست  مرا.