گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

گورانیم

نوشته های ادبی و شاعرانه ،کلیه نو شته ها مر بوط به نگارنده است و از هیچ منبعی بر داشته نشده است و حقوق معنوی آن برای نگارنده محفو ظ می باشد .استفاده از متون با ذکر منبع و نام نو یسنده بلا مانع می باشد .

گپ خودمانی (17)


تاریخ : چهارشنبه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۳ | 15:24 | نویسنده : م آهنگری
 

خُدا  رَ شُکر .

ای ،  یک نفسی میا یو میشو.

                                         .... اون قدیم تران دی گویا ، مای دهی بَ ، مسجد مساله بیه.

نُشانش همین که سه تا مسجد داریم. اون قدیم تران یک سری آدم هایی که اعتقادشان قوی تر

و بقولی ، دلی تر ببین ،  (مسجد وان)  می گردین . یعنی همه کاره مسجد. ورف جیر کنن ،

لاش و هیمه،  تهیه کنن.  نظافتو، گاهی،گل بیم و  گلکار و ...

                جری مسجد ،  مش رمضان آقا  یو عمو شریف. جیری مسجد دی این اواخُر عمو عیوض و

اُسا جمال. و پیش تران دی خیلیای دیگه که یادشان بخیر.

               مردم اندی گیر فتار  بیــــیَن . که غیر محرم و ماه رمضان خیلی مسجد یا دشان نبه.  

مگه تعزیه.  جیری مسجد چار طرفش کوچه بَ .که سه تا خانه اونی دیم بَچسبی  بَ. کوچه شرقی

که در ورودی مسجد با دو تاسکوی زیبا وبزرگ با دو لنگه در چوبی کوبه دار داشت . 

پی سرش قهوه خانه و قصابی و رنگرزی بَ.

               یَک حیاط مربع شکل ، وسطش یک  گته  سکو  برای تعزیه خوانی داشت . طوری که

دور پرش اسب سوار با تمام هیبت و تشکیلات به چرخش در میومه .  سه طرف حیاط دی ایوان بَ

که یکیش ورودی زُنکان و یکی دیگش ورودی مَردُکان.   دیوار شرقی شبستان دی پنجره های چوبی

زیبا به طرف حیاط داشت که البته به نسبت طول  شبستان خیلی کم بَ و شبستان دی کمی تاریک.

مخصو صا طرف جنوبی یعنی همون طرفی که محراب قرار داشت. غروب دیمان گور و ظلماتی بَ.

  وسط شبستانَ پرده می کشین . شبستان دو قسمت جنوبی ، شمالی بَ که منبر دی پرده ی بغل

قسمت آقایان دَبَ.  گرچه مسجد گلی و چوبی و بسیار ساده بَ . اما مسجد بَ . با همان چراغ زنبوریانش

و یک گته بخاری چوبی . جری مسجد دی با کمی تفاوت و همین خصو صیات . بخصوص اون قدیمی

آدمان و اون قشنگ اعتقا د شان.

           شک دنی که مردم ، همیشه کمک کار مسجد بینه.  اما  هر چی گته آدمان ، سعی می کردن ،

کدخدا ، انجمن ، شورا  یا  پاکار  گردن.  تا  بتا نن مشگلات دهَ  حل و فصل کنن . اما این چند سال دیه

هیشکی سراغ کار وعمران و آبادی و مردمی مشگلا تی پی نمی شو . یا اگه می شن به خاطر رفع

تکلیف و خالی نبودن عریضه یَ. اما همه  ، مسجدی بَ سر کله میشکنن . که یک کارهَ ، باشن و اون

دور پر دباشن . این در حا لیه که مسجدان  ، نو و خیلی قشنگه و اصلا مشکل مردم ،حداقل مسجد نیه .

آدم نمی فهمه این مسجدی میان چی دَرَ . که اگه ثواب باشه . دهی بی آبی و بی صاحبی  ثوابش ویشتره.

کو چان خراب . ا ُو  مزروعی نداریم.  اُو با خوردنی و لوله کشی دیه معلوم. صحرا وملک و در

بی صاحب هر که میا، هر که می شو.  پلی ریخت و قیافه دَ بیگی تا قبرسانی دیمه . امکانات خدماتی

دی هیچ.  یک صندوق تعاونی ، یَک دوکان . یَک گت تری که همه اوی حرفَ گوش کنن. یا اینهمه گته

آدمانی که داریمو،  هیچ استفاده ای نمی نیم.  گرفتار یان  گت گردین و . آدمان کچیک. !  

می شو =میرو د                        نَبَه = نبود                             دیم = صورت

پی سر = دنبال                          گته = بزرگ                           دی = هم

بَ = بود                                    دیه = دیگر                             اُوُ = آب

بیه = بوده است                        کچیک = کوچک                       رَ = را

میا = می آید                            گت= بزرگ                              دنی = نیست